آموزش محیط زیست
محمد تقی حیدری؛ داریوش جهانی؛ پرستو قاسمی؛ یعقوب حقی؛ پروین رحمتی
چکیده
افزایش شمار جمعیت انسانی و نیاز به توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی انسانی از یکسو و لزوم ایجاد فضاهایی عمومی با هویت برای این جمعیت از دیگر سو باعث توجه به مبحث هویت فرهنگی در قالب فضاهای عمومی، طی دهههای اخیر شده است. دراینبین پاتوقهای فرهنگی (باغ –کتاب) بهعنوان نهادی عمومی و فضایی حیاتی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی در ...
بیشتر
افزایش شمار جمعیت انسانی و نیاز به توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی انسانی از یکسو و لزوم ایجاد فضاهایی عمومی با هویت برای این جمعیت از دیگر سو باعث توجه به مبحث هویت فرهنگی در قالب فضاهای عمومی، طی دهههای اخیر شده است. دراینبین پاتوقهای فرهنگی (باغ –کتاب) بهعنوان نهادی عمومی و فضایی حیاتی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای شهری ایفای نقش مینمایند و امر کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخصههای توسعه و ارتقا شهر به شمار رفته و در سایه کتابخوانی پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی جامعه میسرتر میشود. با این رهیافت نوشتار حاضر میکوشد به امکانسنجی خلق باغ- کتاب (پاتوق فرهنگی) در فضاهای عمومی شهر با رویکرد ترویج فرهنگ کتابخوانی در سبزهمیدان شهر زنجان بپردازد. روششناسی این تحقیق توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جهت بررسی ارجحیت شاخصها در خلق باغ کتاب در سبزهمیدان شهر زنجان، تعیین وزن هریک از آنها و درنهایت مقدار سازگاری از مدل بهترین-بدترین استفادهشده است، سپس جهت بررسی چگونگی پیادهسازی شاخصهای ازلحاظ اهمیت /عملکرد و مقدار تطابق آنها از روش (اهمیت/عملکرد) استفادهشده است. نتایج نشان داد که طراحی خلاقانه عناصر طبیعی با اختلاف زیاد نسبت به دیگر فاکتورها با مقدار 14/0 رتبه اول را به خود اختصاص داده است و برای خلق این فضا نسبت به دیگر شاخصها دارای وضعیت ارجحیت بوده است. محیطی که همچون کیفیت دلنشین باغ ایرانی با تأثیرات روانی خود، اما با خوانشی متفاوت، حس مکان را غنی سازد و بتواند با بهکارگیری فضاهای باز و انعطافپذیری فضاهای خلاق جمعی که زمینهساز پویایی اجتماعی و آموزش ناخودآگاه هستند، مکمل فضاهای بسته کتابخانه در طرح باشد و در افقی دورتر با استفاده از فرصتهای تفریحی، فرهنگی و توریستی با توجه به اهداف و چشمانداز طرح سبزهمیدان، به سیاستی جهت تبلیغ فرهنگ کتابخوانی و نمایش اهمیت فرهنگ غنی ایرانی، به گردشگران نیز تبدیل شود. انتظار میرود از نظرات و دیدگاههای کاربران و مشارکت آنها استفاده شـود تا بتوان مکانی برای بروز فعالیتهای اجتماعی، شـکلگیـری خاطرات جمعی و هویت بخشی به ساکنان ایجاد کرد.
آموزش محیط زیست
Mohammad Taghi Heydari؛ Anita Majidi Heravi؛ Mohammad Rasoli؛ Parvin Rahami
چکیده
Education is not limited to chalk and talk in the 21st century, but learning science is possible through different formats and methods. Meanwhile, visual representations of a city could be considered by a system of signs and based on the opposition between emotional motivation and the visible structure of the material world and through a complex system of signs, as well as social, economic, and cultural characteristics of the communities. Hence, these visual representations of the cities play an important role in the metamorphosis of urban spaces; besides reproduction or elimination and decline ...
بیشتر
Education is not limited to chalk and talk in the 21st century, but learning science is possible through different formats and methods. Meanwhile, visual representations of a city could be considered by a system of signs and based on the opposition between emotional motivation and the visible structure of the material world and through a complex system of signs, as well as social, economic, and cultural characteristics of the communities. Hence, these visual representations of the cities play an important role in the metamorphosis of urban spaces; besides reproduction or elimination and decline of semantic values during time. With this approach, the main purpose of this paper is to study the function feasibility of theme parks in the realization of learning city. This topic is important for urban planning studies, more than ever with respect to the concepts and theoretical and practical configurations. In regard to its purpose and nature, this study is an applied research, and based on its method it is a descriptive-analytical study. The study was carried out in September 2017. Thus, 34 items with seven components and four indicators have been identified to check the thematic parks for the realization of a learning city. Mental model software is used to analyze the performance of the indicators. Confirmatory factor analysis was used in SMART PLS software to confirm or reject the performance findings of the indicators. The research results showed that the items have been effective in the theme parks with different coefficients (from high to low impacts) and with an increasing trend in the realization of learning city, in this way, the indicators of continuity in activities, creating conditions for healthy competition, identifying competencies and moral excellence have had the greatest impacts and centrality with effect 11.21, 10.58, 10.45 and 10.41, respectively. Also, the findings of confirmatory factor analysis showed a strong relationship between the performance of theme parks and the learning city by confirming the relationship among the indicators, in Mellat Park of Zanjan.